Από το 1938, το Ελληνικό ήταν το μοναδικό διεθνές αεροδρόμιο στην Αθήνα. Μετά από 63 χρόνια επιτυχημένης λειτουργίας έκλεισε. Η απόφαση αυτή πάρθηκε το 2001 επειδή ήταν απαραίτητο να δημιουργηθεί ένα πιο σύγχρονο αεροδρόμιο για να φιλοξενήσει τους καλοκαιρινούς Ολυμπιακούς Αγώνες το 2004.
Τα πρώτα βήματα
Πριν από μερικά χρόνια η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε να πραγματοποιήσει μια μεγάλη ανακατασκευή του αεροδρομίου, που βρίσκεται 7 χιλιόμετρα νότια της Αθήνας. Δημιουργήθηκε επενδυτικό τουριστικό πρόγραμμα, το οποίο αναβλήθηκε εξαιτίας ενός φράγματος αντιρρήσεων από περιβαλλοντολόγους, εκπροσώπους της βιομηχανίας ακινήτων και κατοίκους. Η διαμαρτυρία υποστηρίχθηκε από την Κρατική Αρχαιολογική Υπηρεσία.
Το έργο θα υλοποιηθεί από την κατασκευαστική εταιρεία Lamda Development με την προσέλκυση επενδύσεων από την Κίνα και τις χώρες του Περσικού Κόλπου. Σύμφωνα με το σχέδιο, ένας εγκαταλελειμμένος αερολιμένας ανακατασκευάζεται σε ένα συγκρότημα πολυτελών ξενοδοχείων, εστιατορίων, καζίνο και μαρίνων. Το κόστος κατασκευής υπολογίστηκε σε € 8.087.400 ($ 9 εκατ.).
Παράπονα και αντιρρήσεις
Ωστόσο, το κοινό εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του για το νέο έργο, καθώς κατέληξε στο συμπέρασμα ότι θα βλάψει το περιβάλλον. Επίσης είναι η πολιτιστική κληρονομιά της χώρας, θα χάσει την αυθεντικότητά της. Οιδικαστές στο ανώτατο δικαστήριο της χώρας απέρριψαν τις αντιρρήσεις των κατοίκων της Αθήνας και των περιβαλλοντολόγων, οι οποίοι ήταν ιδιαίτερα αντίθετοι με την κατασκευή έξι κτιρίων 200 μέτρων στο αεροδρόμιο του Ελληνικού, που κατά τη γνώμη τους θα οδηγήσουν σε επιδείνωση του τοπίου στην περιοχή. Οι εμπειρογνώμονες ακινήτων υποστήριξαν τις αντιρρήσεις τους σε ότι αφορά τα πολυώροφα κτίρια γιατί θα κλείσουν τη θέα στη θάλασσα στα άλλα ακίνητα. Και αυτό θα οδηγήσει σε σημαντική μείωση της αξίας τους. Το δικαστήριο έκρινε εντελώς απαράδεκτες τις αντιρρήσεις της αρχαιολογικής υπηρεσίας της χώρας, δεδομένου ότι το έδαφος του αεροδρομίου δεν υπάγεται στη δικαιοδοσία του και δεν είναι τόπος ιδιαίτερης αισθητικής ή ιστορικής αξίας.
Αποτελέσματα των διαφορών
Το δικαστήριο κερδίστηκε από τους ιδρυτές της κατασκευής. Υπήρξε μια ευκαιρία για την ταχεία υλοποίηση ενός επενδυτικού έργου - η Lamda Development θα είναι σε θέση να νοικιάσει το έδαφος του αεροδρομίου και να αρχίσει την κατασκευή. Και τώρα το Συμβούλιο της Επικρατείας της Ελλάδας έχει κάνει όλα τα απαραίτητα βήματα που ανοίγουν το δρόμο για την κατασκευαστική εταιρεία.