Έλληνας επιστήμονας σχεδίασε συσκευή παραγωγής οξυγόνου από διοξείδιο του άνθρακα.

Μια ομάδα αμερικανών επιστημόνων, με επικεφαλής τον Έλληνα επιστήμονα Κωνσταντίνο Γιαπή, δημιούργησε μια συσκευή που μπορεί να μετατρέψει το διοξείδιο του άνθρακα σε οξυγόνο. Λειτουργεί φορητά και έχει μικρό μέγεθος. Ο Κωνσταντίνος Γιαπής είναι σήμερα επικεφαλής του Τμήματος Χημείας στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καλιφόρνια.

Πλεονεκτήματα της νέας συσκευής

Αυτή η εξέλιξη θα είναι ένα πραγματικό εύρημα για τους αστροναύτες, καθώς θα επιτρέψει την επέκταση των διαπλανητικών ταξιδιών. Επίσης, οι εξερευνητές χώρου θα είναι σε θέση να παράγουν οξυγόνο για τον εαυτό τους σε κάθε γωνιά του εξωτερικού χώρου - σε δορυφόρο, σε τροχιακό σταθμό ή σε άλλο πλανήτη. Η ανακάληψη των επιστημόνων θα εξοικονομήσει σημαντικά χρήματα για την παροχή οξυγόνου στο διάστημα. Σχετικά με την τεχνολογία, δημοσιέυτηκε ένα άρθρο στο περιοδικό Nature Communications.

Ελληνική ανακάλυψη

Προηγουμένως, ο Λάπης διεξήγαγε μια μελέτη για τους κομήτες, κατά την οποία επέστησε την προσοχή σε μια νέα χημική αντίδραση. Κατά κανόνα, για να ξεκινήσετε τη διαδικασία αλλαγής ουσιών, χρειάζεστε θερμότητα. Αλλά ο Έλληνας επιστήμονας ήταν σε θέση να εντοπίσει συγκεκριμένες αντιδράσεις που μπορεί να εμφανιστούν υπό την επίδραση της κινητικής ενέργειας και όχι της θερμότητας.

Τα έργα των Ελλήνων επιστημόνων ενδιαφέρουν τους εκπρόσωπους της διαστημικής βιομηχανίας, καθώς και ορισμένα υπουργεία και τμήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Ως αποτέλεσμα, ξεκίνησε η εργασία σε μια καινοτόμο συσκευή που, στο χώρο, μπορεί να πραγματοποιήσει μια χημική αντίδραση για να μετατρέψει το διοξείδιο του άνθρακα σε οξυγόνο.

Χρηματοδότηση

Η χρηματοδότηση της έρευνας και της επιστημονικής ανάπτυξης δόθηκε από το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ. Η ομάδα επιστημόνων ήταν επίσης επικουρούμενη από το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών. Μέρος των οικονομικών που απαιτούνται για τη μελέτη δόθηκε από το Κοινό Κέντρο Τεχνητής Φωτοσύνθεσης.

Παρόμοιες μελέτες στις Ηνωμένες Πολιτείες

Προηγουμένως οι Αμερικανοί χημικοί έχουν επίσης επιδείξει μια μέθοδο που επιτρέπει την απόκτηση μοριακού οξυγόνου από διοξείδιο του άνθρακα με την απελευθέρωση του ατομικού άνθρακα. Στη μελέτη τους, επηρέασαν το διοξείδιο του άνθρακα με λέιζερ. Η υπεριώδης ακτινοβολία υψηλής ενέργειας προκάλεσε την αποσύνθεση του διοξειδίου του άνθρακα σε άνθρακα και οξυγόνο.

Ωστόσο, αυτή η μέθοδος απόκτησης οξυγόνου από διοξείδιο του άνθρακα δεν έχει βρει εφαρμογή στη διαστημική βιομηχανία, αφού είχε χαμηλή απόδοση. Μόνο το 5% των μορίων διοξειδίου του άνθρακα που επηρεάστηκαν από το λέιζερ παρήγαγαν μοριακό οξυγόνο κατάλληλο για την αναπνοή των ζωντανών πραγμάτων. Αμερικανοί επιστήμονες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι με αυτό τον τρόπο το διοξείδιο του άνθρακα μπορεί να αποσυντεθεί στην ατμόσφαιρα των εξωπλανητών. Αυτό μπορεί να εξηγήσει το γεγονός ότι μια μικρή ποσότητα οξυγόνου είναι σταθερή στην ατμόσφαιρά τους.

Εγγραφή στο ενημερωτικό δελτίο